Chcem predať Chcem kúpiť

Správa bytového domu je jednou z najdôležitejších súčastí kvalitného bývania. Správne zvolený správca dokáže zabezpečiť nielen technický chod budovy, ale aj transparentné hospodárenie či férovú komunikáciu s vlastníkmi. V tomto článku si priblížime, kto môže byť správcom, aké má povinnosti a aké problémy medzi správcami a vlastníkmi najčastejšie vznikajú.

Kto sa môže stať správcom bytového domu?

Správcom sa môže stať fyzická osoba – podnikateľ alebo právnická osoba, ktorá spĺňa zákonné podmienky. Výber správcu je v rukách samotných vlastníkov bytov a nebytových priestorov, ktorí sa na tom musia spoločne dohodnúť.

Zákon presne určuje, čo musí správca spĺňať:

musí byť zapísaný v registri správcov vedenom Ministerstvom dopravy,

musí mať odbornú kvalifikáciu – tú získa absolvovaním akreditovaného kurzu zameraného na správu domov (právo, technika, financie, administratíva),

potrebuje živnostenské oprávnenie na správu a údržbu bytového fondu,

nesmie mať pochybnú minulosť – bezúhonnosť je základ,

musí mať kanceláriu prístupnú verejnosti aspoň dva dni v týždni,

a tiež musí byť poistený pre prípad škody spôsobenej pri výkone svojej činnosti.

 

Správca vs. spoločenstvo vlastníkov – aký je medzi nimi rozdiel?

Vlastníci majú dve možnosti, ako zabezpečiť správu domu:

Založia si spoločenstvo vlastníkov bytov, ktoré ako právnická osoba zabezpečuje správu domu „vo vlastnej réžii“.

Uzatvoria zmluvu o výkone správy s externým správcom – teda firmou alebo živnostníkom, ktorý sa správou profesionálne zaoberá.

Voľba závisí od preferencií vlastníkov a od toho, ako veľmi sa chcú (alebo môžu) zapájať do každodenného chodu domu.

 

Čo všetko má správca na starosti?

Správca má široké spektrum povinností, ktoré sa dajú rozdeliť do niekoľkých hlavných oblastí:

Financie a administratíva

vedie samostatný účet pre každý dom,

zabezpečuje prehľadné vyúčtovanie nákladov,

sprístupňuje účtovné doklady vlastníkom,

informuje o zmluvách a hospodárení.

Technická správa

organizuje pravidelné revízie technických zariadení,

rieši havarijné situácie,

zabezpečuje opravy a údržbu spoločných priestorov,

uchováva technickú dokumentáciu domu.

Komunikácia

informuje vlastníkov o dôležitých záležitostiach a rozhodnutiach,

umožňuje elektronické hlasovanie,

vybavuje reklamácie v zákonných lehotách.

Právne povinnosti

dodržiava podmienky zmluvy o výkone správy,

nesie zodpovednosť za škody spôsobené zanedbaním,

zabezpečuje ochranu práv vlastníkov.

 

Najčastejšie problémy medzi vlastníkmi a správcami

Aj keď ideálne by mal správca fungovať ako most medzi technickými požiadavkami budovy a potrebami jej obyvateľov, realita býva niekedy komplikovanejšia. Medzi najčastejšie zdroje konfliktov patria:

Nejasné vyúčtovanie: Vlastníci často nerozumejú, ako vznikli nedoplatky alebo na čo presne idú ich peniaze.

Slabá odbornosť: Zle vykonané opravy, zanedbaná údržba alebo nereagovanie na problémy vedú k frustrácii.

Zlá komunikácia: Informácie o dôležitých veciach sa k vlastníkom nedostanú včas – alebo vôbec.

Nesúhlas s výškou príspevkov: Vlastníci chcú kvalitnú správu, no často nechcú investovať do spoločného fondu.

Neplatiči: Meškanie s platbami môže ohroziť financovanie opráv a bežného chodu domu.

Pasivita vlastníkov: Bez aktívneho záujmu obyvateľov je ťažké schvaľovať dôležité rozhodnutia alebo získať kvórum.

 

Správa bytového domu nie je len o údržbe výťahu alebo výmene žiaroviek na chodbe. Ide o komplexnú činnosť, ktorá vyžaduje odbornosť, zodpovednosť a hlavne dôveru medzi správcom a vlastníkmi. Práve preto je dôležité, aby si obyvatelia domu vybrali správcu nielen podľa ceny, ale aj podľa kvality služieb, komunikácie a transparentnosti.

 

Súhlas so spracovaním osobných údajov

Dotknutá osoba v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len ,,ZoOOÚ“) potvrdzuje správnosť a aktuálnosť svojich osobných údajov uvedených v kontaktom formulári. Dotknutá osoba týmto čestne vyhlasuje, že udeľuje prevádzkovateľovi svoj výslovný, slobodný, vážny a bezvýhradný súhlas so spracúvaním jej osobných údajov v rozsahu: meno, priezvisko, telefonický kontakt, e-mailová adresa na účel kontaktovania dotknutej osoby ako záujemcu o spoluprácu v informačnom systéme sprostredkovateľa ,,klienti“ počas doby 180 dní od udelenia tohto súhlasu. Dotknutá osoba má právo kedykoľvek odvolať tento súhlas so spracovaním osobných údajov rovnakým spôsobom, akým ho udelila. Odvolanie súhlasu nemá vplyv na zákonnosť spracúvania osobných údajov založeného na súhlase pred jeho odvolaním. Práva dotknutej osoby vymedzujú najmä §§ 19 – 30 ZoOOÚ. Práva a povinnosti sprostredkovateľa, ako prevádzkovateľa, vymedzujú najmä §§ 31 – 46 ZoOOÚ. Dotknutá osoba potvrdzuje, že sprostredkovateľ splnil svoju oznamovaciu povinnosť v rozsahu požadovanom ZoOOÚ. Dotknutá osoba berie na vedomie, že na zabezpečenie toho, že spracúvanie jej osobných údajov sa vykonáva v súlade so ZoOOÚ sprostredkovateľ prijal primerané technické, organizačné a personálne opatrenia zodpovedajúce spôsobu spracúvania osobných údajov, pričom zobral do úvahy najmä použiteľné technické prostriedky, dôvernosť a dôležitosť spracúvaných osobných údajov, ako aj rozsah možných rizík, ktoré sú spôsobilé narušiť bezpečnosť alebo funkčnosť jeho informačných systémov. Sprostredkovateľ bude s osobnými údajmi dotknutej osoby zaobchádzať a nakladať v súlade s platnými a účinnými právnymi predpismi.